Tüzük 22 Şubat 2024, 15:41
Hürriyetçi Sağlık ve Sosyal Hizmet Çalışanları Sendikası Tüzük İndir
Hürriyetçi Sağlık ve Sosyal Hizmet Çalışanları Sendikası
(HÜRRİYETÇİ SAĞLIK SEN)
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Esaslar
Sendikanın Adı
MADDE 1. Sendikanın adı: Hürriyetçi Sağlık ve Sosyal Hizmetler Çalışanları Sendikası Kısa adı: HÜRRİYETÇİ SAĞLIK SEN
Sendikanın Merkezi ve Adresi
MADDE 2. Sendikanın merkezi Ankara'dır.
Adresi: Meşrutiyet Mahallesi Konur Sokak Özsoy İş Merkezi No:25/13 Çankaya/Ankara (1322208222 Adres Koduyla Yer Alır)
Merkezin başka bir ile nakline Merkez Genel Kurulu, il içinde adres değişikliğine ilgili mercilere bilgi vermek şartıyla Merkez Yönetim Kurulu yetkilidir.
Tanımlar
MADDE 3. Bu tüzükte geçen;
a)Hizmet Kolu: Sağlık Ve Sosyal Hizmetler Kolu’nu,
b)Sendika: Hürriyetçi Sağlık ve Sosyal Hizmetler Çalışanları Sendikası’nı (Hürriyetçi Sağlık Sen’i)
c)Merkez: Sendika Genel Merkezini,
ç) İş yeri: Kamu hizmetinin yürütüldüğü yerleri ve hizmetin niteliği ve yürütülmesi bakımından bağlı tüm birimleri,
d)Delege: Genel kurullarda üyeleri temsilen görev yapan seçilmiş kişiyi,
e)Toplu Sözleşme: Bu Kanunda belirtilen esaslar çerçevesinde kamu görevlilerinin mali ve sosyal haklarını belirlemek üzere yürütülen toplu sözleşme görüşmeleri sonucunda mutabık kalınması durumunda taraflarca imzalanan sözleşmeyi,
f)Kamu Görevlileri Hakem Kurulu: Toplu sözleşme sırasında çıkabilecek uyuşmazlıkların çözümü için oluşturulan kurulu,
g)Toplantı Tutanağı: Toplu sözleşme görüşmeleri sonucunda toplu sözleşme imzalanamaması halinde, tarafların uzlaştığı ve uzlaşamadığı konuların yer aldığı tutanağı,
h)İşyeri sendika temsilcisi: Bir işyerinde en çok üye kaydetmiş sendikaca o işyerinden seçilen veya atanan kamu görevlisini,
ı) Sendika iş yeri temsilcisi: Bir işyerinde en çok üye kaydetmiş sendika dışındaki her bir sendika tarafından o işyerinden seçilen veya atanan kamu görevlisini ifade eder.
Sendikanın Amacı
MADDE 4. Sendika;
Hür ve eleştirel düşünceyi özümsemiş ve çok sesliliğe saygıyı garanti altına alan, “fikri hür, vicdanı hür, irfanı hür” anlayışıyla bağımsız sendikacılık faaliyetleri yapmayı zorunlu ve vazgeçilmez bir ilke kabul ederek, üyelerinin ve tüm sağlık çalışanlarının ekonomik, sosyal, kültürel ve mesleki kazanımları ile hak ve menfaatlerini koruyup geliştirmeyi, tüm sendikal faaliyetlerde etik ilkelere uygun davranmayı, çalışanların insan
onuruna yaraşır bir yaşantıya kavuşması, çalışma hayatında emeğin en yüce değer olduğunu kabul ederek liyakat ilkesinin hakim kılınması için çalışmalar yapmayı, sendikal hakları evrensel ilkelere ve uluslararası sözleşmelere dayalı olarak hayata geçirmeyi, üyelerinin birlik beraberliğine, mesleki bilgi ve birikimlerine katkı sağlamayı, Türkiye Cumhuriyeti devleti anayasasında yer alan, devletin ülkesi ve milleti ile bölünmez bütünlüğü ilkesine ve Atatürk ilke ve inkılâplarına bağlı kalarak demokrasinin korunup bütün kurum ve kurallarıyla yerleşmesi için çaba göstermeyi, ülkede yaşayan herkesin fırsat ve imkân eşitliği içinde çağdaş, bilimsel, laik, demokratik, eşit, erişebilir, etkin ve nitelikli sağlık ve sosyal hizmet hakkından faydalanması için gayret göstermeyi, çağdaş uygarlık düzeyine ulaşılması yolunda Türk sağlık sisteminin iyileştirilmesi ve geliştirilmesi yönünde görüş ve önerilerde bulunmayı amaç edinmiştir.
Sendikanın Faaliyet Alanı
MADDE 5. Sendika; “Sağlık Ve Sosyal Hizmetleri” hizmet kolunda kurulmuş olup, Türkiye genelinde, Sağlık ve Sosyal hizmetlerini yürüten kamu kurum ve kuruluşları işyerlerinde faaliyet gösterir.
Sendikanın Yetki ve Faaliyetleri
MADDE 6. Sendika, kanun ve diğer mevzuattan doğan hak ve yetkilerini kullanmaktan başka;
a)Hizmet koluna giren iş yerlerindeki sağlık ve sosyal hizmet çalışanlarını dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din ve mezhep farkı gözetmeksizin sendika çatısı altında örgütlemeye çalışır.
b)Başta üyeleri olmak üzere hizmet kolundaki kamu görevlilerinin, iş güvenliği ve meslekî itibarını esas alarak, insan onuruna yaraşır bir hayat düzeyine erişecek ekonomik ve sosyal kazanımlar elde etmeye ve daha iyi çalışma şartları sunulmasını sağlamaya yönelik çalışmalar yapar. Bunun için;
1)Toplu sözleşmelere katılır, taraf olur ve toplu sözleşmeyi sonuçlandırır.
2)Toplu sözleşme sonucunda anlaşmaya varılan mutabakat metinlerinin uygulanmasını izler.
3)Toplu sözleşme uyuşmazlıklarında Kamu Görevlileri Hakem Kuruluna ve yargı organlarına başvurur, görüş ve öneriler sunar, talepte bulunur.
4)Toplu sözleşmelerden, mevzuattan ve çalışma hayatından doğan anlaşmazlıklarda, idare ile doğacak ihtilaflarda, ortak hak ve menfaatlerin izlenmesinde veya hukukî yardım gerekliliğinin ortaya çıkması durumunda; üyelerini ve mirasçılarını, her düzeyde ve derecedeki yönetim ve yargı organları önünde temsil eder veya ettirir, dava açar ve açılan davalarda taraf olur.
c)Üyelerinin geleceğe güvenle bakmalarını sağlayacak sosyal güvenlik sisteminin oluşturulması kapsamında Uluslararası Çalışma Örgütünün (ILO) sözleşmelerinde belirtilen sigorta kollarının tam ve eksiksiz hayata geçirilmesi için çalışmalar yapar.
ç) Üyelerinin birlik beraberliğine, mesleki bilgi ve birikimlerine katkı sağlanması, temel insan hak ve hürriyetlerinden yararlanmaları için kurs, seminer, konferans, panel, açık oturum,sempozyum, kurultay ve benzeri bilimsel, sosyal, kültürel etkinlikler ve çalışmalar düzenler. Bu çalışmalar ile ilgili kitap, gazete, dergi, bülten, broşür yayınlar, rehberlik ve
danışmanlık hizmeti verir.
d)Çoğunluğunu gençlerin oluşturduğu atıl iş gücünün istihdam edilmesi ve genç işsizliğin azalması amacıyla, mesleki ve teknik eğitimin yaygın hale getirilmesi ve çağın gereklerine uygun donanımla yetişmelerini sağlayacak çalışmalar yapar.
e)Çalışanların iş ve toplumsal hayat içinde ayrımcılığa uğramaması ve engelli çalışanların çalışma yaşamını evrensel ölçütler içerisinde kolaylaştırmak için gerekli çalışmaları yapar.
f)Sözleşmeli personel mevzuat ve uygulamalarına son verilmesi, sözleşmeli personel uygulamasının tamamen kaldırılarak kadrolu istihdamın sağlanması ve iş güvencesinin korunması için çalışmalar yapar.
g)Sağlık Ve Sosyal Hizmet çalışanlarının atanma, yer değiştirme ve meslekte ilerlemelerine ilişkin tüm iş ve işlemlerin, eşitlik, adalet ve hakkaniyet ilkeleri çerçevesinde yürütülecek bir sistemin kurulmasına ve bu sistemin etkinliğine yönelik çalışmalar yapar.
h)Kamu görevlilerine grev ve siyaseti yasaklayan düzenlemeleri sona erdirecek çalışmalar yapmayı amaçlar. Ancak hiçbir siyasal parti ve kuruluşla organik ilişkiye girmez. Sendika ve şube kurullarına seçilen üyeler bu konuda yazılı ve sözlü taahhütname verir.
i)Aile kurumunu korumak, ruh ve beden sağlığı yerinde nesillerin yetişmesine katkıda bulunmak amacıyla, kamu görevlisi olan kadınların annelik vazifelerini de yerine getirebilmelerinde kolaylık sağlanması için çalışma şartlarının bu konumlarına paralel olarak daha elverişli hale getirilmesi maksadıyla gerekli yasal düzenlemelerin yapılmasına çalışır.
j)Üniversitelerde görev yapan akademik ve idari tüm personelinin çalışma koşullarının düzeltilmesi, adil, eşit, tarafsız bir atama ve yer değiştirme, görevde yükselme ve mesleğinde ilerleme hakkından yararlanabilmeleri, insan onuruna yaraşır bir yaşam ve gereken ekonomik kazanımlar elde etmeleri için mücadele eder, gerekli yasal düzenlemelerin yapılması için çalışmalar yapar.
k)Sağlık Ve Sosyal Hizmetleri kolunda çalışan; tüm meslek grupları ve hizmet sınıfları kapsamında görev yapan personelin çalışma koşullarının düzeltilmesi, adil, eşit, tarafsız bir atama ve yer değiştirme, görevde yükselme ve mesleğinde ilerleme hakkından yararlanabilmeleri, insan onuruna yaraşır bir yaşam için gereken ekonomik kazanımlar elde etmeleri için mücadele eder.
l)Sağlık Ve Sosyal Hizmetleri Kolunda çalışan şehit yakınlarının, gazilerimizin ve gazi yakınlarının insan onuruna yaraşır bir yaşam ve gereken ekonomik kazanımlar elde etmeleri için mücadele eder, gerekli yasal düzenlemelerin yapılması için çalışmalar yapar, hizmetli statüsünde çalışanların büro elemanı olarak görev yapmaları için ilgili genelgelerin uygulanmasını takip eder.
m)Üyelerin ortak ekonomik ve sosyal hak ve menfaatleri, ödevleri ve yükümlülükleri ile personel mevzuatını ilgilendiren konularda; ilgili ve yetkili kurumlara sunulmak üzere çalışmalar yapar, yaptırır ve öneriler sunar.
n)Üyelerin ve aile fertlerinin beden ve ruh sağlığını koruyacak ve gelişmelerini sağlayacak tedbirler almak, sosyal ve kültürel yaşamlarına çeşitlilik ve zenginlik kazandırmaya yönelik olarak faaliyetler yapmak ve eğitim, sağlık, sosyal hayat şartlarının iyileştirilmesi, emeklilik, malullük, dul ve yetim kalma durumlarında gerekli koruma ve bakım tedbirlerinden faydalanabilmeleri için çalışmalar yapar.
Bunun için;
1)Eğitim, sağlık, dinlenme, lokal ve spor tesisleri kurar ve işletir. Sportif faaliyetlerde bulunur.
2) Araştırma ve geliştirme birimleri kurarak, elektronik ve basılı ortamda kitap, dergi, bülten, broşür, gazete ve benzeri yayınlar çıkarır.
3) Eğitim hizmetlerine yönelik olarak kütüphane ve basımevi kurar ve işletir.
4) Üyelerinin çıkarları doğrultusunda; kooperatif, yardımlaşma sandığı, kreş, yuva, huzurevi, yurt ve okul gibi ekonomik ve sosyal kuruluşlar kurar ve işletir.
5) Yangın, su baskını, deprem gibi tabii afetlerin vukuunda, gerektiğinde üyelik şartı
aranmaksızın nakit mevcudunun yüzde onunu aşmamak kaydıyla afete uğrayan bölgelerde konut, sağlık ve eğitim tesisleri yapar ve bu amaçla kamu kurum ve kuruluşlarına aynî ve nakdî yardımda bulunur.
o)Sendika adına taşınır ve taşınmaz mal edinir.
p)Yüksek İdarî Kurula ve toplu sözleşme amacıyla Kamu İşveren Kuruluna katılacak temsilcileri belirler.
r)Kurum İdarî Kurullarında ve devlet personel mevzuatına göre oluşturulan tüm kurullarda sendikayı temsilen katılacak temsilciyi belirler ve toplantılara katılımını sağlar.
s)Uluslararası kuruluşlara üye olabilir, üyelikten ayrılabilir, üyesi bulunduğu uluslararası kuruluş toplantılarına delege, temsilci veya gözlemci gönderir. Uluslararası kuruluşların temsilci ve üyelerini Türkiye’ye davet eder. Yurtdışında bulunan yabancı ülkelerin sağlık sendikaları, konfederasyonları, sağlık kurumları ve paydaşları ile uluslararası projeler yapar ya da proje ortağı olur.
ş) Türk milletinin yaşadığı coğrafyalarda ve Türk cumhuriyetleri ile ortak tarih ve dil bağları olduğundan “dilde, fikirde ve işte birlik” temelli sağlık, sosyal ve kültürel alanlarda projeler ve çalışmalar yapar.
t)Tüzel kişi olarak genel hükümlere göre sahip olduğu yetkileri kullanır.
u)Kamu görevlilerinin hak ve menfaatlerinin korunmasında ve geliştirilmesinde, çalışma hayatına ilişkin normların düzenlenmesinde, evrensel hukukun öngördüğü ilke ve kuralların özellikle de 29, 87, 98, 100, 105, 111, 135, 138, 144, 151 ve 182 sayılı Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) Sözleşmelerinde, İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi’nde ve Avrupa Sosyal Şartı’nda ifade edilen kural ve kayıtların esas alınmasını sağlamak için evrensel hukukun, uluslararası sözleşmelerin ve belgelerin, anayasanın, Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanunu’nun ve diğer mevzuatın sağladığı hak ve yetkilere dayanarak her türlü mücadeleyi verir.
İKİNCİ BÖLÜM
Üyelik
Üye Olabilecekler
MADDE 7. Sendikaya; sağlık ve sosyal hizmet koluna dâhil kamu kurum ve kuruluşlarında görev yapan ve Kanun’a göre üye olabilecek tüm kamu görevlileri üye olabilirler.
Üyeliğin Kazanılması
MADDE 8. Üye olmak isteyip gerekli şartları taşıyanların üyeliği Merkez Yönetim Kurulunun kabulü ile kesinleşir. Üyelik başvurusu şube veya temsilcilikler aracılığı ile de yapılabilir.
Üyelik için yapılan başvuru, en çok otuz gün içinde Merkez Yönetim Kurulu tarafından reddedilmediği takdirde üyelik talebi kabul edilmiş sayılır. Haklı bir sebep gösterilmeden üyelik başvurusu kabul edilmeyen kamu görevlisinin, bu kararın kendisine tebliğinden itibaren otuz gün içinde iş davalarına bakmakla görevli mahalli mahkemede dava açma hakkı vardır.
Sendika, üyeliği kesinleşen kamu görevlisinin başvuru belgesinin bir örneğini üyenin kendisine verir, bir örneği sendikada kalır, bir örneği üyelik ödentisine esas olmak ve dosyasında saklanmak üzere on beş gün içerisinde işverene gönderir.
Üyeler, tüzükte ve yönetmeliklerde belirtilen hususlara uygun harekette bulunmayı kabul etmiş sayılırlar.
Üyeliğin Sona Ermesi
MADDE 9. Sendika üyeliği;
a)Üyelikten çekilme,
b)Üyelikten çıkarılma,
c) Kamu görevinden ayrılma,
ç) Emekliye ayrılma, (Ancak, çalışmaya devam edenler hakkında bu hüküm uygulanmaz.)
d) Hizmet kolunu değiştirme hallerinde sona erer.
Üyelikten Çekilme
MADDE 10. Her üye yazılı bildirimde bulunmak suretiyle sendika üyeliğinden serbestçe çekilebilir.
Üyelikten çekilme, çekilmek isteyen kamu görevlisi tarafından üç nüsha olarak doldurulup imzalanan üyelikten çekilme bildiriminin kurumuna verilmesi ile gerçekleşir. Kurum görevlisi kayıt numarası ile tarih verilen çekilme bildiriminin bir suretini derhal üyeye vermek zorundadır. Kamu işvereni, bildirimin bir örneğini on beş gün içinde sendikaya gönderir.
Çekilme, kamu işverenine başvurma tarihinden başlayarak otuz gün içinde geçerli olur. Çekilenin bu süre içinde başka bir sendikaya üye olması halinde yeni sendikaya üyeliği bu sürenin bitim tarihinde kazanılır.
Üyelikten Çıkarılma
MADDE 11. Üyelikten çıkarılma kararı Merkez Genel Kurulunca verilir. Çıkarılma kararı, çıkarılana ve işverene yazı ile bildirilir. Çıkarma kararına karşı üye, bildirim tarihinden itibaren on beş gün içinde görevli mahkemeye itiraz edebilir. Üyelik, çıkarılma kararı kesinleşinceye kadar sürer.
Üye, aşağıda belirtilen hallerde üyelikten çıkarılır.
a)Anayasada ifadesini bulan devletin ülkesi ve milleti ile bölünmez bütünlüğü ilkesine, cumhuriyetin niteliklerine, demokratik ve laik esaslara aykırı hareket etmek.
b)Kanun ve bağlı yönetmeliklere, sendika tüzüğüne ve tüzük uyarınca hazırlanan yönetmelik hükümlerine uymamak.
c)Sendika zorunlu organlarının yazılı karar ve talimatlarına aykırı hareket etmek.
d)Sendikanın amaçlarına ulaşmasına veya gelişmesine engel olacak eylem ve çalışmalarda bulunmak.
e)Sendikayı kişisel çıkarları için kullanmak.
f)Sendikayı borçlandırmak ve maddî zarara uğratmak, aynî ve nakdî kıymetlerini zimmetine geçirmek.
Üyeliğin Devamı ve Askıya Alınması
MADDE 12.
a)Merkez ve şubelerin yönetim kurullarında görev almalarından dolayı işyerlerinden ayrılan üyelerin, bu göreve getirildikleri anda sendikadaki üyelik sıfatları üyelik aidatı ödemek kaydı ile devam eder.
b)Askere alınanlar ile yurt dışı göreve gidenlerin ve herhangi bir nedenle aylıksız izinli sayılanların üyelikleri bu süre içinde askıda kalır.
c)Üyenin geçici olarak işsiz kalması veya hizmet kolunda kalmak kaydıyla başka bir yere geçmesi üyeliğinin devamını etkilemez.
Konfederasyon ve Uluslararası Kuruluşlara Üye Olma ve Üyelikten Ayrılma MADDE 13.
Sendika, amaçlarına uyan konfederasyona ve uluslararası kuruluşlara serbestçe üye olabilir ve üyelikten çekilebilir. Uluslararası kuruluşlara üye olma veya üyelikten çekilme Merkez Genel Kurulu delege tam sayısının salt çoğunluğu ile olur.
Sendikanın konfederasyona üye olabilmesi veya Konfederasyon üyeliğinden ayrılabilmesi için, Merkez Genel Kurulunda delege tam sayısının üçte ikisinin oyu ile karar alınması gerekir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Organlar
Merkez Organları
MADDE 14. Merkez zorunlu ve istişare organları şunlardır:
a)Merkez zorunlu organları:
1) Merkez Genel Kurulu,
2) Merkez Yönetim Kurulu,
3) Merkez Denetleme Kurulu,
4) Merkez Disiplin Kurulu,
b)Merkez istişare organları:
1) Yüksek İstişare Kurulu (YİK)
2) Başkanlar Kurulu,
3) Kadınlar Kurulu
4) Meslek Mensupları Kurulu
Merkez Yönetim Kurulu kararıyla oluşturulacak diğer kurullar. Ancak, bu organlara
zorunlu organların görev, yetki ve sorumlulukları devredilemez.
Merkez Genel Kurulunun Oluşması
MADDE 15.
Merkez Genel Kurulu, sendikanın en yüksek ve yetkili organıdır. Merkez Genel Kurulu, tüzük hükümlerine göre şube genel kurullarından seçilecek 120 (yüz yirmi) delege ile Merkez Yönetim ve Merkez Denetleme Kurulu üyelerinden oluşur. Genel kurul, üye sayısının 1000 (bin) kişinin altında olması halinde yönetim kurulu kararı ile üyelerden oluşur.
Merkez Genel Kurulu delegelikleri, her şubeye en az bir delegelik hakkı ayrıldıktan sonra kalan delegelikler, kesinti yapılan üye sayısına oranlanarak şubelere dağıtılır. Delege sıfatı, bir sonraki olağan genel kurula kadar devam eder.
Merkez Genel Kurulunun Toplanması
MADDE 16. Merkez Genel Kurulu, dört yılda bir Genel Merkezin bulunduğu ilde toplanır. Merkez Genel Kuruluna çağrı Merkez Yönetim Kurulunca yapılır. Merkez Yönetim Kurulunca; toplantının yeri, günü, saati ve gündemi ile çoğunluk sağlanamaması halinde ikinci toplantının yapılacağı gün, en az on beş gün öncesinden kanunun öngördüğü mercilere yazı ile bildirilir.
Merkez Genel Kurulu, delege tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır. İlk toplantıda yeter sayı sağlanamazsa, en çok on beş gün içinde ikinci toplantı yapılır. İkinci toplantıda salt çoğunluk aranmaz. Ancak bu sayı üye veya delege tam sayısının üçte birinden az olamaz. Kararlar, toplantıya katılanların çoğunluğu ile alınır. Ancak bu sayı üye veya delege tam sayısının dörtte birinden az olamaz.
Merkez Genel Kurullarında delege olmayanlar nisapta dikkate alınmazlar, oy kullanamazlar ve zorunlu organlara seçilemezler.
Merkez Genel Kurulu, Merkez Yönetim veya Denetleme Kurulunun gerekli gördüğü hallerde veya Merkez Genel Kurulu delegelerinin beşte birinin yazılı isteği üzerine en geç altmış gün içinde olağanüstü toplanır. Toplantı isteminde, toplantının ne için yapılmak istendiği gerekçeleri ile belirtilir.
Olağanüstü Genel Kurul toplantılarında gündem dışı konular görüşülemez ve teklifte bulunulamaz.
Merkez Genel Kurulunun Görev ve Yetkileri
MADDE 17. Merkez Genel Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:
a)Merkez zorunlu organlarını seçmek.
b)Tüzük değişikliği yapmak.
c)Merkez Yönetim ve Denetleme Kurulu raporlarını görüşmek ve ibra etmek.
ç) Merkez Yönetim Kurulunca hazırlanan çalışma programı ile bütçeyi görüşmek, aynen veya değiştirerek kabul etmek.
d)Taşınır ve taşınmaz mal satın alınması, devredilmesi, ipotek edilmesi, kiraya verilmesi, kiralanması veya lüzumu halinde satılması ve banka kredisi çekebilmek için Merkez Yönetim Kuruluna yetki vermek.
e)Yönetim Kurulu üyelerine ödenecek her türlü ücretle zorunlu organlarda görevli diğer görevlilere ve danışmanlara ödenecek huzur hakları ve tazminatlar ile geçici görevlendirmelerde verilecek yolluk ve gündelikleri belirlemek ve uygulamaya ilişkin Merkez Yönetim Kuruluna yetki vermek.
f)Sendika şubesi açma, şubeleri birleştirme veya kapatma; sendika şubesi açma ve başlangıçtaki kuruluş şartlarını kaybeden şubeleri kapatma konularında yönetim kuruluna yetki vermek
g)Sendikanın feshine ve fesih halinde mal varlığının nereye devredileceğine karar
vermek.
h)Aynı hizmet kolundaki başka sendika ile birleşmeye veya katılmaya karar vermek. ı) Disiplin Kurulu kararlarına göre üyelikten çıkarılacaklar hakkında karar vermek.
i)Yurt içindeki ve yurt dışındaki sendikal üst kuruluşlara üyeliğe ya da üyelikten ayrılmaya karar vermek.
j)Sendikanın üyesi olduğu üst kuruluşlara gönderilecek delegeleri seçmek.
k)Mevzuatta veya tüzükte Merkez Genel Kuruluna verilen diğer işleri yerine
getirmek.
Merkez Yönetim Kurulunun Oluşması
MADDE 18. Merkez Yönetim Kurulu; Genel Başkan, Genel Sekreter, Genel Başkan Yardımcısı (Teşkilatlandırma), Genel Başkan Yardımcısı (Mevzuat ve Toplu Sözleşme), Genel Başkan Yardımcısı (Mali İşler), Genel Başkan Yardımcısı (Eğitim ve Sosyal İşler), Genel Başkan Yardımcısı (Dış İlişkiler ve Basın) olmak üzere yedi üyeden oluşur.
Genel Başkan, Genel Sekreter ve Genel Başkan Yardımcılıklarının seçimleri tek dereceli olup, Merkez Genel Kurul delegeleri arasından serbest, eşit, gizli oy, açık sayım ve döküm esasına göre ayrı ayrı seçilir. Genel Başkan, Genel Sekreter ve Genel Başkan Yardımcılıkları için birden fazla aday olması durumunda en çok oy alan aday seçimi kazanır. Merkez Yönetim Kurulu asil üye sayısı kadar yedek üye seçilir. Yedek üye adayları aldıkları oy sayısına göre sıralanır ve oyların eşitliği halinde adaylar arasında kura çekilir. Genel Başkanlığın çeşitli nedenlerle boşalması halinde, en geç altmış gün içerisinde Genel Kurulu toplamak şartıyla Genel Başkanlığa Genel Sekreter vekâlet eder, Genel Başkanın dışında yönetim kurulunda boşalma olması durumunda en çok oy alandan başlamak üzere yedekler sırasıyla Yönetim Kuruluna çağrılır.
Merkez Yönetim Kurulu üye tam sayısının yarısından aşağı düşmesi halinde, seçimleri yapmak üzere mevcut Merkez Yönetim Kurulu üyeleri veya Merkez Denetleme Kurulu tarafından bir ay içinde Merkez Genel Kurulu olağanüstü toplantıya çağrılır.
Merkez Yönetim Kuruluna seçilenler, seçildikleri tarihten başlayarak bu görevlerinde kaldıkları sürece kurumlarından aylıksız izinli sayılırlar. Aylıksız izinli sayılanların emekli kesenekleri sendika tarafından karşılanır.
Açığa alma, resen emeklilik, göreve son verilmesi, tayin veya sair hallerde görevlinin mahkemeye başvurması halinde, mahkeme kararı kesinleşinceye kadar sendikadaki görevi devam eder.
Merkez Yönetim Kurulunun Görev ve Yetkileri
MADDE 19. Merkez Yönetim Kurulu, Merkez Genel Kurulundan sonra gelen en yetkili karar ve yürütme organıdır. Merkez Yönetim Kurulu’nun başlıca görev ve yetkileri şunlardır:
a)Üyeleri adına toplu sözleşmeye katılmak, taraf olmak ve toplu görüşmeyi sonuçlandırmak.
b) Toplu Sözleşme sonucunda anlaşmaya varılan mutabakat metinlerinin uygulanmasını takip etmek.
c) Toplu Sözleşme uyuşmazlığı çıkarmak.
ç) Üyelerinin çalışma ve sağlık şartlarının ve iş güvenliklerinin geliştirilmesi konularında; idarî kurullara görüşlerini bildirmek.
d)Tüzüğü uygulamak, gerektiğinde yorum getirmek, değişiklik tekliflerini Merkez Genel Kuruluna götürmek.
e)Sendikanın işleyişini düzenleyecek yönetmelikleri hazırlamak, değiştirmek, yürürlüğe koymak veya kaldırmak.
f)Türk millî sağlık sisteminin temel ilke ve hedeflerinin, 21’inci yüzyılın ihtiyaçlarına cevap verebilecek şekilde gerçekleşmesi için; uygulamada ortaya çıkan eksiklik, aksaklık ve yanlışlıkları tespit etmek, gelişen ihtiyaçlar ve beklentiler ışığında düzeltilmesi, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi yönünde yol göstermek, görüş ve önerilerde bulunmak.
g)Üyelik için başvuranların üyeliğini kabul veya ret etmek.
h)Kanuna, genel kurul kararlarına, tüzük ve yönetmelik hükümlerine aykırı hareket eden merkez ve şube yöneticileri ile temsilcilerini, Merkez Disiplin Kuruluna sevk etmek. Merkez ve şube yöneticilerinin geçici olarak işten el çektirilmesini talep etmek, Merkez Disiplin Kurulu kararını kanun hükümlerine göre uygulamak.
ı) Şube açmaya karar vermek, şubelerin idarî ve malî denetimini yapmak.
i)Kurulların kararlarını uygulamak.
j)Merkez Genel Kurulunu ve Başkanlar Kurulunu toplantıya çağırmak.
k)Çalışma ve malî raporlarla tahmini bütçeyi hazırlayıp, toplantı tarihinden on beş gün önce Merkez Genel Kurulu delegelerine göndermek.
l)Bütçe fasılları ve yıllık bütçeler arasında aktarma yapmak.
m)Gelir ve gider hesaplarına ilişkin işlemleri yapmak ve karara bağlamak.
n)Merkez Genel Kurulunun verdiği yetki çerçevesinde, taşınır veya taşınmaz mal satın almak, devretmek, ipotek etmek, kiraya vermek, kiralamak veya lüzumu halinde satmak, banka kredisi çekmek ve üye aidatlarını belirlemek.
o)Demirbaş satın almak, mevcut demirbaşları satmak veya demirbaştan düşürmek.
ö) Yurt içinde ve yurt dışında üyesi bulunulan üst kuruluşların veya diğer resmi ve özel kuruluşların toplantılarına temsilci seçmek, yurt içine veya yurt dışına tertiplenecek gezilere katılacakları tespit etmek.
p)Kamu görevlileri ile ilgili toplanan kurullara görevlendirilecek üye ve temsilcileri tespit etmek.
r)Çalışma hayatına ilişkin anlaşmazlıklarda ilgili makam, merci ve yargı organlarına yasa hükümlerine göre başvurmak, görüş bildirmek ve onlardan talepte bulunmak.
s)Toplu sözleşmelerden, mevzuattan ve çalışma hayatından doğan anlaşmazlıklarda, idare ile doğacak ihtilaflarda, ortak hak ve menfaatlerin izlenmesinde veya hukukî yardım gerekliliğinin ortaya çıkması durumunda; üyelerini ve mirasçılarını, her düzeyde ve derecedeki yönetim ve yargı organları önünde temsil etmek veya ettirmek, dava açmak ve açılan davalarda taraf olmak.
ş) Tüzükte belirtilen amaçları gerçekleştirmek üzere; bürolar kurmak, personel çalıştırmak, merkez ve şubelerde çalışan personelin ücretlerini ve çalışma şartlarını tespit etmek, anlaşmalar ve akitler yapmak.
t)Üyelerinin meslekî, ekonomik, sosyal ve kültürel bilgilerini ve deneyimlerini artıracak kurs, seminer, konferans, panel, açık oturum, kurultay ve benzeri eğitim ve sosyal etkinlikleri tertiplemek, sağlık, spor, lokal, dinlenme ve sosyal tesislerle, kütüphane, basın ve yayın işleri için gerekli tesisleri kurmak.
u)Tüzükle veya Merkez Genel Kurulunca verilen diğer görevleri yerine getirmek.
ü) Mevcut kanunlar ve diğer mevzuatla öngörülen her türlü görev ve işleri yerine getirmek ve yetkileri kullanmak.
Merkez Yönetim Kurulunun Çalışma Esasları
MADDE 20. Merkez Yönetim Kurulu, en az ayda bir defa Genel Başkanın, Genel Başkanın yokluğunda Genel Sekreter başkanlığında üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır.
Merkez Yönetim Kurulu, Genel sekreterin hazırladığı gündemdeki konularla uygun gördüğü diğer konuları görüşerek karara bağlar. Merkez Yönetim Kurulunda kararlar mevcut üyelerin salt çoğunluğu ile alınır. Oyların eşitliği halinde, kararı toplantı başkanının oyu belirler.
Merkez Yönetim Kurulu toplantılarına kabul edilebilir yazılı mazeret belirtmeden üç defa üst üste katılmayan üye, Merkez Yönetim Kurulunca Merkez Disiplin Kuruluna sevk edilir.
Genel Başkan
Görev, Yetki ve Sorumlulukları
MADDE 21- Genel Başkanın görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:
a)Sendikayı yurt içinde ve yurt dışında her türlü toplantı ve kurullarda temsil etmek.
b)Merkez Yönetim Kuruluna, Başkanlar Kuruluna ve kurulacak komisyonlara
başkanlık etmek.
c)Merkez ve şubeler dâhil bürolarda yürütülen her türlü iş ve işlemleri incelemek ve denetlemek.
ç) Sendika adına basın toplantısı yapmak, beyanatta bulunmak ve yanlış haberleri tekzip etmek.
d)Merkez Yönetim Kurulunun diğer ilgili üyeleri ile birlikte yazışmaları, muhasebe ve muamele evrakını imzalamak.
e)Mali mevzuata uygun olarak harcamaları kontrol etmek ve banka çeklerini imzalamak.
f)Merkez Denetleme Kurulu raporunu Merkez Yönetim Kurulunun ilk toplantısına
getirmek.
g) Merkez disiplin kurulu kararı çerçevesinde en fazla 6 (altı) aya kadar geçici olarak görevden el çektirme kararı vermek”
ğ) Yapılan ve yapılacak çalışmalar konusunda Merkez Yönetim Kuruluna bilgi
vermek ve çalışmalar için görevlendirmeler yapmak.
ı) Hizmet kolunun problemlerini ilgili mercilere iletmek.
i) Lüzumu halinde herhangi bir karar almaksızın ve belgeye dayalı olarak bütçede tespit edilen miktarda harcama yapmak ve bu durumu her ayın ilk toplantısında Merkez Yönetim Kuruluna getirmek.
j)Türk millî sağlık politikasının temel ilke ve hedeflerinin, 21’inci yüzyılın
ihtiyaçlarına cevap verebilecek şekilde gerçekleşmesi için; uygulamada ortaya çıkan eksiklik,
aksaklık ve yanlışlıkları tespit etmek, gelişen ihtiyaç ve beklentiler ışığında düzeltilmesi,
iyileştirilmesi ve geliştirilmesi yönünde yol göstermek, görüş ve önerilerde bulunmak.
k)Kamu kurum ve kuruluşlar ile özel ve tüzel müteşebbisler tarafından oluşturulan her
türlü kurullarda ve toplantılarda sendikayı temsil etmek veya yerine temsilci görevlendirmek.
l)Sendika adına çıkarılan tüm yayınların sahibi olarak sorumluluk almak.
m)Gerekli gördüğü hallerde, bazı yetkilerini diğer Merkez Yönetim Kurulu üyelerine
devretmek.
Genel Sekreter
Görev Yetki ve Sorumlulukları
MADDE 22. Genel Sekreterin görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:
a)Genel Başkanın bulunmadığı zamanlarda, Genel Başkanın görev yetki ve sorumluluklarını üstlenmek
b)Merkezde, genel hükümler dâhilinde kurulacak bütün komisyonlara başkanlık
etmek.
c) Merkezin gelen-giden evrakını ve arşiv işlerini yürütmek.
ç) Genel Merkezin idari işlerini yürütmek, demirbaş ve kırtasiye gibi alımlarını
yapmak.
d)Merkez Yönetim Kurulu kararlarının uygulanmasında sorumluluk yüklenmek.
e)Merkez çalışanlarıyla ilgili mevzuatı uygulamak.
f)Merkez Yönetim Kurulu toplantısının gündemini hazırlamak.
g)Çalışmalarını Genel Başkan ve diğer Genel Başkan Yardımcıları ile koordineli olarak yürütmek.
h)Kendisine bağlı büroların çalışmalarını düzenlemek.
ı) Merkez Yönetim Kurulunun vereceği, görev alanıyla ilgili diğer işleri yapmak.
Genel Başkan Yardımcısı (Teşkilatlandırma)
Görev, Yetki ve Sorumlulukları
MADDE 23. Genel Başkan Yardımcısının (Teşkilatlandırma) görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:
a)Hizmet kolu içerisinde bulunan işyerlerinde gerekli teşkilatlanmayı sağlamak.
b)Üyelikle ilgili işlemleri yürütmek, üyeliği kesinleşenlerin belgelerini ilgili mercilere göndermek, üye envanteri çıkarmak ve üyelik arşivini düzenlemek.
c)Şubelerin faaliyet alanlarının düzenlenmesi, yeni şubeler açılması hususlarında incelemelerde bulunmak ve bu konuda Merkez Yönetim Kuruluna rapor sunmak.
ç) Şube genel kurullarının zamanında yapılmasını sağlamak, delege seçimlerine ilişkin iş ve işlemleri yürütmek.
d)Üyeliği teşvik edici kitap, dergi, gazete, broşür, bülten, bildiri gibi yayınların hazırlanmasında yardımcı olmak ve çalışanlara dağıtımını sağlamak, bu konuda toplantılar düzenlemek ve teşkilatlanmayla ilgili kararların uygulanmasını sağlamak.
e)Genel Sekreter ve Genel Başkan Yardımcıları ile koordineli olarak yürütmek.
f)Kendisine bağlı büroların çalışmalarını düzenlemek.
g)Merkez Yönetim Kurulunun vereceği, görev alanıyla ilgili diğer işleri yapmak.
Genel Başkan Yardımcısı (Mevzuat ve Toplu Sözleşme)
Görev, Yetki ve Sorumlulukları
MADDE 24. Genel Başkan Yardımcısının (Mevzuat ve Toplu Sözleşme) görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:
a)Toplu sözleşmeye esas teşkil edecek bilgi ve belgeleri toplamak, hazırlamak ve Merkez Yönetim Kuruluna sunmak.
b)Toplu sözleşme ile ilgili mevzuat değişikliklerini takip etmek ve Merkez Yönetim Kuruluna sunmak.
c)Toplu sözleşme ile ilgili her türlü iş ve işlemleri yürütmek.
ç) Kanun, tüzük ve yönetmelikler gereği oluşturulan kurullara, sendikayı temsilen görevlendirilecek üyelerle ilgili çalışma yapmak ve Merkez Yönetim Kuruluna sunmak.
d)Hizmet kolu ile ilgili üyelerden gelen problemlere, aksaklıklara ve şikâyetlere çözüm bulmak.
e)Hizmet koluna ve sendikal çalışmalara ilişkin her türlü mevzuat, bilgi, belge ve
yayınları toplamak, düzenlemek ve değişiklikleri takip etmek.
f)Mevzuattaki değişmeler ve gelişmeler sonucu yapılması gereken yeni düzenlemeler hakkında Merkez Yönetim Kuruluna bilgi sunmak.
g)Üyelerin her türlü sosyal hak ve menfaatlerinde gelişme sağlayacak mevzuat çalışmalarına katılmak, ilgili ve yetkili mercilere sunulmak üzere konuyu Merkez Yönetim Kuruluna getirmek.
h)Toplu sözleşmelerden, mevzuattan ve çalışma hayatından doğan anlaşmazlıklarda, idare ile doğacak ihtilaflarda, ortak hak ve menfaatlerin izlenmesinde veya hukukî yardım gerekliliğinin ortaya çıkması durumunda; üyelerini ve mirasçılarını, her düzeyde ve derecedeki yönetim ve yargı organları önünde temsil etmek veya ettirmek, dava açmak ve açılan davalarda taraf olmak.
ı) Çalışmalarını Genel Sekreter ve Genel Başkan Yardımcıları ile koordineli olarak yürütmek.
i)Kendisine bağlı büroların çalışmalarını düzenlemek.
Merkez Yönetim Kurulunun vereceği, görev alanıyla ilgili diğer işleri yapmak
Genel Başkan Yardımcısı (Mali İşler)
Görev, Yetki ve Sorumlulukları
MADDE 25. Genel Başkan Yardımcısının (Mali İşler) görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:
a)Sendikanın muhasebe işlerini kanun, tüzük ve yönetmelik hükümlerine göre yürütmek, dönem bütçelerinin uygulanmasını sağlamak.
b)Düzenleyeceği gelir-gider tablosu ve mizanları her ayın sonunda Merkez Yönetim Kuruluna sunmak.
c)Gelirlerin toplanmasını, sarfların bütçe esaslarına göre yapılmasını, muhasebe kayıtlarının gerektiği gibi yürütülmesini, her türlü sağlık, sigorta ve vergilerin yatırılmasını sağlamak.
ç) Tahsil, tediye, mahsup ve sair muhasebe işlemlerine ilişkin belgeleri ve yazışmaları Genel Başkanla birlikte imzalamak.
d)Merkez Genel Kurulunda görüşülecek bilanço ve tahmini bütçeleri hazırlamak ve Merkez Yönetim Kuruluna sunmak.
e)Şubelerin giderleri ile ilgili sarf evraklarını takip etmek ve denetlemek.
f)Gerektiğinde toplu sözleşmelerle ilgili çalışmalara katılmak.
g)Merkez ve şubelerin taşınır ve taşınmaz mal varlığını takip etmek ve demirbaş kayıtlarının usulüne uygun tutulmasını sağlamak.
h)Hesapları her an denetime hazır bulundurmak.
ı) 2821 Sayılı Sendikalar Kanunu’nun 42’nci maddesi uyarınca düzenlenmesi gereken mal bildirimi işlemlerini yürütmek.
i)Her hesap dönemine ait bilanço ve yeminli mali müşavir raporunu, ait oldukları dönemi izleyen üç ay içinde Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına göndermek.
j)Çalışmalarını diğer Genel sekreter ve Genel Başkan Yardımcıları ile koordineli olarak yürütmek.
k)Kendisine bağlı büroların çalışmalarını düzenlemek.
l)Merkez Yönetim Kurulunun vereceği, görev alanıyla ilgili diğer işleri yapmak.
Genel Başkan Yardımcısı (Eğitim ve Sosyal İşler)
Görev, Yetki ve Sorumlulukları
MADDE 26. Genel Başkan Yardımcısının (Eğitim ve Sosyal İşler) görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:
a)Eğitim programlarını hazırlamak ve Merkez Yönetim Kuruluna sunmak.
b)Merkez Yönetim Kurulunca onaylanan eğitim programlarının uygulanmasını
sağlamak.
c)Önemli gün ve haftalarda, merkez ve şubelerin sosyal ve kültürel etkinliklerini planlamak ve uygulamak.
ç) Eğitim faaliyetlerinde televizyon, radyo, gazete, dergi, broşür, kitap gibi yayın araçlarından yararlanmak ve bu konuda arşiv oluşturmak.
d)Sağlık ve huzurevi, kreş ve benzeri sosyal tesislerle kütüphane ve basımevi kurulması için çalışmalar yapmak ve Merkez Yönetim Kurulunun onayına sunmak.
e)Üyelerin sosyal ihtiyaçlarını karşılamak için yapı ve tüketim kooperatifleri kurmak üzere araştırmalar yapmak ve Merkez Yönetim Kuruluna sunmak.
f)Yangın, su baskını, deprem gibi tabii afetlerin vukuunda, gerektiğinde üyelik şartı aranmaksızın nakit mevcudunun yüzde onunu aşmamak kaydıyla afete uğrayan bölgelerde konut, sağlık ve eğitim tesisleri yapmak ve bu amaçla kamu kurum ve kuruluşlarına aynî ve nakdî yardımda bulunmak üzere çalışmalar yapmak.
g)Eğitim amaçlı seminer, panel, konferans gibi toplantılar düzenlemek ve bunlara başkanlık etmek.
h)Sendikanın amaç ve ilkeleri ile ilgili araştırmaları, istatistikleri ve yayınları
derlemek.
ı) Çalışmalarını Genel Sekreter ve diğer Genel Başkan Yardımcıları ile koordineli yürütmek.
i)Kendisine bağlı büroların çalışmalarını düzenlemek.
j)Merkez Yönetim Kurulunun vereceği, görev alanıyla ilgili diğer işleri yapmak.
Genel Başkan Yardımcısı (Dış İlişkiler ve Basın)
Görev, Yetki ve Sorumlulukları
MADDE 27. Genel Başkan Yardımcısının (Dış İlişkiler ve Basın) görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:
a)Sendikanın program, amaç ve ilkeleri doğrultusunda kitap, dergi, gazete, broşür, bülten gibi yayınların hazırlanmasını ve çıkarılmasını sağlamak.
b)Yayın çalışmaları için gereken maddî ve teknik imkanları hazırlamak ve yeterli ödeneğin bütçeye konulması için öneride bulunmak.
c)Sendikanın ve diğer kuruluşların yayınları ile ilgili arşiv oluşturmak.
ç) Ulusal ve uluslararası radyo, televizyon ve basın organları ile iletişimi sağlamak.
d)Basın toplantıları ile ilgili iş ve işlemleri yürütmek.
e)Yurt içindeki ve yurt dışındaki diğer sendika ve sivil toplum örgütleri ile iletişimi
sağlamak.
f)Sendika adına; üyelerine, diğer kişi ve kuruluşlara kutlama, taziye, tebrik ve benzeri ziyaretlerde bulunmak.
g)Çalışmalarını Genel Sekreter ve Genel Başkan Yardımcıları ile koordineli olarak yürütmek.
h)Kendisine bağlı büroların çalışmalarını düzenlemek.
ı) Merkez Yönetim Kurulunun vereceği, görev alanıyla ilgili diğer işleri yapmak.
Merkez Denetleme Kurulunun Oluşması
MADDE 28. Merkez Denetleme Kurulu; Merkez Genel Kuruluna katılan delegeler arasından serbest, eşit, gizli oy, açık sayım ve döküm esasına göre seçilen beş üyeden oluşur. Merkez denetleme kurulu için ayrıca beş yedek üye seçilir.
Merkez Denetleme Kurulu, yapacakları ilk toplantıda asıl üyeler arasından bir başkan ve bir raportör seçerek göreve başlar.
Merkez Denetleme Kurulu asıl üyelerinin herhangi bir sebeple ayrılmaları halinde, yerleri birinci yedek üyeden başlamak suretiyle doldurulur.
Merkez Denetleme Kurulunun Çalışması, Görev, Yetki ve Sorumlulukları MADDE 29. Merkez Denetleme Kurulu; en az altı ayda bir toplanıp çalışmaları
denetler. Kurul daha kısa sürelerde de denetleme yapma yetkisine sahiptir. Denetlemenin yapılabilmesi için, en az üç kurul üyesinin hazır bulunması şarttır. Kurul, kararlarını oy çokluğu ile alır. Oylarda eşitlik olması halinde, kararı başkanın oyu belirler.
Merkez Denetleme Kurulunun görevleri şunlardır:
a)Tüzüğe uygun olarak idarî ve malî denetimi yapmak ve ara raporunu Genel Başkanlığa vermek.
b)Dönem sonu raporunu Merkez Genel Kuruluna sunmak.
c)Merkez Yönetim Kurulu faaliyetlerinin, Genel Kurul kararlarına ve tüzüğe uygunluğunu denetlemek.
ç) Merkez Yönetim Kurulunun çağrısı üzerine şubelerin denetimini yapmak. Gerekli görülmesi halinde, Şube Genel Kurulunu olağanüstü toplantıya çağırmak üzere Merkez Yönetim Kuruluna öneride bulunmak.
d)Denetlemeler sırasında; tespit edilen usulsüzlük veya yolsuzlukları Merkez Yönetim Kuruluna bildirmek, gerekli görülen hallerde soruşturmayı derinleştirmek amacıyla sorumluların geçici olarak görevden el çektirilmesini istemek.
Merkez Yönetim Kurulunca görevden el çektirilenlerin, görevlerine iadesine veya üyelikten çıkarılmasına Merkez Genel Kurulunca karar verilir.
Görevine iade edilenlerin, bu süreye ilişkin ücret ve sosyal hakları ödenir.
Merkez Disiplin Kurulunun Oluşması
MADDE 30. Merkez Disiplin Kurulu; Merkez Genel Kuruluna katılan delegeler arasından serbest, eşit, gizli oy, açık sayım ve döküm esasına göre seçilen üç üyeden oluşur. Merkez Disiplin Kurulu için ayrıca üç yedek üye seçilir.
Merkez Disiplin Kurulu, yapılacak ilk toplantıda asıl üyeler arasından bir başkan ve bir raportör seçerek göreve başlar.
Merkez Disiplin Kurulu asıl üyelerinin herhangi bir sebeple ayrılmaları halinde, yerleri birinci yedek üyeden başlamak suretiyle doldurulur.
Merkez Disiplin Kurulunun Çalışması, Görev, Yetki ve Sorumlulukları
MADDE 31. Merkez Disiplin Kurulu; Merkez Yönetim Kurulunun çağrısı üzerine en geç on beş gün içerisinde toplanır ve verilen görevi otuz gün içinde sonuçlandırır. Kurulun toplanabilmesi için, üç kurul üyesinin hazır bulunması şarttır. Merkez Yönetim Kurulunun çağrısı üzerine toplantılara kabul edilebilir yazılı mazeret belirtmeden katılmayan üyenin, kurul üyeliği düşer, yerine sırasıyla yedek üye çağrılır. Kurul, kararlarını oy çokluğu ile verir. Oylarda eşitlik olması halinde kararı başkanın oyu belirler.
Merkez Disiplin Kurulunun görevleri şunlardır:
a)Sendikanın tüzel kişiliğine saygı göstermeyen veya tüzükte belirtilen amaç ve ilkelere aykırı hareket ettiği ileri sürülen merkez ve şube yöneticileri ile temsilciler ve üyeler hakkında;
1) Soruşturma yapmak,
2) İlgililerin yazılı savunmasını aldıktan sonra uyarma, kınama veya geçici olarak işten el çektirme cezalarını vermek,
3)Üyelikten çıkarılması istenenler hakkında hazırladığı rapora, varsa belgeleri
eklemek.
b)Şube Disiplin Kurulu tarafından verilen kararları değiştirmek, onaylamak veya iptal
etmek.
c)Kararlara ilişkin itirazları incelemek, karara bağlamak ve gereği yapılmak üzere şube başkanlığına göndermek.
ç) Şube Disiplin Kurulu tarafından üyelikten çıkarılması istenenler hakkında hazırlanan raporları incelemek, görüşünü de ekleyerek Merkez Yönetim Kurulu Başkanlığına vermek.
d)Merkez Yönetim Kurulu toplantılarına kabul edilebilir yazılı mazeret belirtmeden üç defa üst üste katılmayan üyeler hakkında, Merkez Yönetim Kurulunun isteği üzerine soruşturma yapmak ve raporunu sunmak.
Başkanlar Kurulu
MADDE 32. Başkanlar Kurulu; Merkez Yönetim Kurulu üyeleri şube başkanları ve il
temsilcilerinden oluşan istişare organıdır. Kurula, Genel Başkan veya görevlendirilecek Merkez Yönetim Kurulu üyelerinden biri başkanlık eder. Kurul, Merkez Yönetim Kurulunun çağrısı üzerine altı ayda bir olağan, lüzumu halinde ise daha kısa sürede olağanüstü olarak toplanır. Toplantı yer ve zamanına Merkez Yönetim Kurulu karar verir.
Başkanlar Kurulu toplantısında;
a)Dile getirilen yerel meseleler hakkında yetkililere tavsiyede bulunulur.
b)Kurulların çalışmaları hakkında bilgi verilir ve daha verimli hale getirmek için görüşler belirtilir.
c)Çalışma hayatı ile ilgili kanun, tüzük, uluslararası antlaşmalar ve benzeri mevzuat üzerinde görüşler açıklanır ve bilgi alışverişinde bulunulur.
ç) Sendikanın genel politikası hakkında görüşler açıklanır.
d)Şubelerin ortak konuları hakkında açıklamalar yapılır ve öneriler sunulur.
e)Tereddüt edilen tüzük maddeleri hakkında açıklamalar yapılır ve yorumlanır.
Başkanlar Kurulu’nda ortaya konulacak görüşler Merkez Yönetim Kurulunca değerlendirilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Şubeler
Şube Açılması ve Zorunlu Organlar
MADDE 33. Şubeler, Merkez Genel Kurulunun Merkez Yönetim Kuruluna verdiği yetkiye dayanılarak, en az 400 üye olmak şartıyla, merkeze bağlı olarak açılır. Şubelerin nerelerde açılacağına Merkez Yönetim Kurulu karar verir.
Şube zorunlu organları şunlardır:
a)Şube Genel Kurulu,
b)Şube Yönetim Kurulu,
c)Şube Denetleme kurulu,
d)Şube Disiplin Kurulu,
Şube Genel Kurulunun Oluşması
MADDE 34. Şube Genel Kurulu, şubelerin en yetkili organıdır. Şube Genel Kurulları;
a)Üye sayısı 400 ile 1000 arasında ise, üyelerin tamamının arasından seçilecek 100 delege ile Şube Yönetim ve Denetleme Kurulu üyelerinden,
c)Üye sayısı 1000 ile 3000 arasında ise, üyeler arasından seçilecek 150 delege ile Şube Yönetim ve Denetleme Kurulu üyelerinden,
ç) Üye sayısı 3001 ile 5000 arasında ise, üyeler arasından seçilecek 200 delege ile Şube Yönetim ve Denetleme Kurulu üyelerinden,
d)Üye sayısı 5000’den fazla ise, üyeler arasından seçilecek 250 delege ile Şube Yönetim ve Denetleme Kurulu üyelerinden oluşur.
Delegeler, “Seçim Yönetmeliği'' esaslarına göre seçilir.
Şube Genel Kurulunun Toplanması
MADDE 35. Şube Genel Kurulları; Merkez Genel Kurulu toplantı tarihinden en az iki ay önce bitirilmek kaydıyla, Merkez Yönetim Kurulunca hazırlanacak takvime göre toplanır. Şube Genel Kurulu’na çağrı Şube Yönetim Kurulunca yapılır. Şube Yönetim Kurulunca; toplantının yeri, günü, saati ve gündemi ile çoğunluk sağlanamaması halinde ikinci toplantının yapılacağı gün, en az on beş gün öncesinden kanunun öngördüğü mercilere yazı ile bildirilir.
Şube Genel Kurulu, delege tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır. İlk toplantıda yeter sayı sağlanamazsa, en çok on beş gün içinde ikinci toplantı yapılır. İkinci toplantıda salt çoğunluk aranmaz. Ancak bu sayı üye veya delege tam sayısının üçte birinden az olamaz. Kararlar, toplantıya katılanların çoğunluğu ile alınır. Ancak bu sayı üye veya delege tam sayısının dörtte birinden az olamaz.
Şube Genel Kurullarında delege olmayanlar nisapta dikkate alınmazlar, oy
kullanamazlar ve zorunlu organlara seçilemezler. Ancak delegelerin üçte ikisinin yazılı teklifi üzerine delege olmayan sendika üyeleri de zorunlu organlara seçilebilir.
Şube Genel Kurulu, Şube Yönetim veya Denetleme Kurulunun gerekli gördüğü hallerde veya şube genel kurulu delegelerinin beşte birinin yazılı isteği üzerine, en geç altmış gün içinde olağanüstü toplanır. Toplantı isteminde, toplantının ne için yapılmak istendiği gerekçeleri ile belirtilir.
Olağanüstü genel kurul toplantılarında gündem dışı konular görüşülemez ve teklifte bulunulamaz.
Şube Genel Kurulunun Görev ve Yetkileri
MADDE 36. Şube Genel Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:
a)Şube zorunlu organlarını seçmek.
b)Şube Yönetim ve Denetleme Kurulu raporlarını görüşmek ve icra etmek.
c)Merkez Genel Kurulu delegelerini seçmek.
ç) Mevzuatta veya tüzükte belirtilen diğer işleri yerine getirmek.
Şube Genel Kurullarının malî ibra yetkisi yoktur.
Şube Yönetim Kurulunun Oluşması
MADDE 37. Şube Yönetim Kurulu; Şube Başkanı, Şube Başkan Yardımcısı (İdari İşler), Şube Başkan Yardımcısı (Teşkilatlandırma), Şube Başkan Yardımcısı (Mevzuat ), Şube Başkan Yardımcısı (Mali İşler ), Şube Başkan Yardımcısı ( Eğitim ve Sosyal İşler ), Şube Başkan Yardımcısı (Dış İlişkiler ve Basın) olmak üzere yedi üyeden oluşur. Asil üye sayısı kadar yedek üye seçilir.
Şube Yönetim Kurulu asil üyeleri ve asil üye sayısı kadar yedek üyeler şube genel kuruluna katılan delegeler arasından serbest, eşit, gizli oy, açık sayım, döküm ve “Seçim Yönetmeliği” esaslarına göre seçilir.
Aylıksız izinli sayılanların emekli kesenekleri sendika tarafından karşılanır. Şube Yönetim Kuruluna seçilenlerden aylıksız izinli sayılanların dışında kalanlar kamu kurumlarındaki görevlerini sürdürürler.
Yönetim Kurulu üyesinin şube faaliyet alanından çıkması durumunda görevi sona erer. Açığa alma, resen emeklilik, göreve son verilmesi, tayin veya sair hallerde görevlinin mahkemeye başvurması halinde, mahkeme kararı kesinleşinceye kadar sendikadaki görevi devam eder.
4688 Sayılı Kanun’un 18’inci maddesi uyarınca aylıksız izne ayrılmak isteyen Şube Yönetim Kurulu üyeleri, yazılı talepleri üzerine alınan Şube Yönetim Kurulu kararıyla Genel Merkeze başvurmaları halinde Merkez Yönetim Kurulu kararı ile aylıksız izne ayrılırlar.”
Şube Yönetim Kurulunun Görev ve Yetkileri
MADDE 38. Şube Yönetim Kurulu; kanunların, tüzüğün ve Merkez Yönetim Kurulunun verdiği yetki çerçevesinde şubeyi yönetir. Şube Yönetim Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:
a)Kurulların kararlarını uygulamak.
b)Gerektiğinde Şube Genel Kurulunu ve temsilciler kurulunu toplantıya çağırmak.
c)Şube Genel Kurulu’nun gündemini hazırlamak.
ç) Çalışma ve malî raporları hazırlayıp Şube Genel Kurulu delegelerinin bilgisine sunmak.
d)Gelir ve giderlere ilişkin işlemleri yapmak, harcamaların usulüne uygun yapılmasını sağlamak ve karara bağlamak.
e)Gelir-gider cetvelini sarf evrakı ile birlikte ertesi ayın beşine kadar Genel Merkeze göndermek.
f)Şubeye kırtasiye ve merkezden izin almak kaydıyla demirbaş almak.
g)Şube sınırları içindeki resmî ve özel kuruluşlara karşı şubeyi temsil etmek.
h)Kamu görevlileri ile ilgili toplanan kurullara görevlendirilecek üye ve temsilcileri tespit etmek.
ı) Şubede istihdam edilecek personel için Merkez Yönetim Kurulundan kadro talep
etmek.
i)Şube sınırları içinde meydana gelecek her türlü sendikal ihtilafın hallinde gerekli faaliyetleri göstermek.
j)Üyelik için yapılan başvuruların kabul veya reddi hakkında karar verilmesini sağlamak üzere, başvuru tarihini izleyen beş gün içinde Genel Merkeze intikalini sağlamak.
k)
Üyelerin her türlü başvurularını incelemek, ilgili mercilerle görüşmek, mahallinde halledilemeyen konuları Genel Merkeze bildirmek, mevzuattan ve çalışma hayatından doğan anlaşmazlıklarda, idare ile doğacak ihtilaflarda, hukukî yardım gerekliliğinin ortaya çıkması durumunda; Merkez Yönetim Kurulunun vereceği yetki üzerine, üyelerini ve mirasçılarını, her düzeyde ve derecedeki yönetim ve yargı organları önünde temsil etmek veya ettirmek, dava açmak ve açılan davalarda taraf olmak.
l)Üye formlarını zamanında kurum yetkililerine vererek, ödentilerin kesilip Genel Merkeze gönderilmesini sağlamak.
m)Basın bildirisi ve tebliğ yayınlamak, sendika aleyhinde basında çıkan yazıları tekzip etmek.
n)Sendikal faaliyetlerde yerel televizyon, radyo, gazete, dergi ve bu gibi yayın araçlarından yararlanmak.
o)Merkez Yönetim Kurulunun vereceği yetki çerçevesinde; konser, tiyatro, sergi, seminer, panel, konferans ve benzeri organizasyonları yapmak.
ö) Şube Genel Kurulunca verilecek diğer görevleri yapmak.
Şube Yönetim Kurulunun Çalışma Esasları
MADDE 39. Şube Yönetim Kurulu, en az ayda bir defa Şube Başkanının, Şube Başkanının yokluğunda Şube Başkan Yardımcısının (İdari İşler) başkanlığında üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır.
Şube Yönetim Kurulu, Şube Başkan Yardımcısının (İdari İşler) hazırladığı gündemdeki konularla uygun gördüğü diğer konuları görüşerek karara bağlar. Şube Yönetim Kurulunda kararlar mevcut üyelerin salt çoğunluğu ile alınır. Oyların eşitliği halinde, kararı toplantı başkanının oyu belirler.
Şube Yönetim Kurulu toplantılarına kabul edilebilir mazeret belirtmeden üç defa üst üste katılmayan üye, Şube Yönetim Kurulunca Şube Disiplin Kuruluna sevk edilir.
Şube Başkanı
Görev, Yetki ve Sorumlulukları
MADDE 40. Şube Başkanının görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:
a) Şubeyi her türlü toplantı ve kurullarda temsil etmek veya temsilci göndermek.
b) Şube Yönetim Kuruluna, temsilciler kuruluna ve kurulacak komisyonlara başkanlık
etmek. c) Şubedeki büroların her türlü iş ve işlemlerini incelemek ve denetlemek.
ç) Şube adına basın toplantısı yapmak, beyanatta bulunmak ve yanlış haberleri tekzip
d) Şube Yönetim Kurulunun diğer ilgili üyeleri ile birlikte yazışmaları, muhasebe ve
muamele evrakını imzalamak.
e)Mali mevzuata uygun olarak harcamaları kontrol etmek ve banka çeklerini imzalamak.
f)Şube Denetleme Kurulu raporunu Şube Yönetim Kurulunun ilk toplantısına
getirmek.
g)Sendikal faaliyetlerde yerel televizyon, radyo, gazete, dergi ve bu gibi yayın araçlarından yararlanmak.
h)Merkez Yönetim Kurulunun vereceği yetki çerçevesinde; konser, tiyatro, sergi, seminer, panel, konferans ve benzeri organizasyonları yapmak.
ı) Çalışma ve malî raporlar hazırlayıp, Şube Genel Kurulu delegelerinin bilgisine sunmak.
i)Ziyaret, kutlama, tebrik, taziye ve bunun gibi sosyal etkinliklere katılmak.
j)Şube faaliyetlerinin koordinasyonu ile ilgili her türlü tedbiri almak.
Şube Başkan Yardımcısı (İdari İşler)
Görev, Yetki ve Sorumlulukları
MADDE 41. Şube Başkan Yardımcısının (İdari İşler) görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:
a)Şube Başkanının bulunmadığı zamanlarda, Şube Başkan Vekili olarak Şube Başkanının görev, yetki ve sorumluluklarını üstlenmek.
b)Sendikanın gelen-giden evrakını ve arşiv işlerini yürütmek.
c)Şubenin idari işlerini yürütmek, demirbaş ve kırtasiye gibi alımları yapmak. ç) Şube Yönetim Kurulu kararlarının uygulanmasında sorumluluk yüklenmek.
d)Büro çalışanları ile ilgili mevzuatı uygulamak.
e)Şube Yönetim Kurulu toplantısının gündemini hazırlamak.
f)Çalışmalarını diğer Şube Başkan Yardımcıları ile koordineli yürütmek.
g)Şube Başkanı ve kurulların vereceği görev alanıyla ilgili diğer işleri yapmak.
Şube Başkan Yardımcısı (Teşkilatlandırma)
Görev, Yetki ve Sorumlulukları
MADDE 43. Şube Başkan Yardımcısının (Teşkilatlandırma) görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:
a)Şube faaliyet alanı içindeki işyerlerinde gerekli teşkilatlanmayı sağlamak.
b)Üye kayıtları ve üyelikten ayrılmalara ilişkin işlemleri takip etmek ve Genel Merkeze göndermek.
c)Üyeliği kesinleşenlerin formlarını kurum yetkililerine teslim etmek.
ç) Üye envanteri çıkarmak ve üyelik arşivi dü